Country4you

Country Is……

I baksetet på min fars 1958 Pontiac Chieftain

Undertegnede fikk sitt første møte med countrymusikken i tidlig alder, midt på åttitallet. Jeg var vel seks-sju år gammel. Det var i baksetet på min fars 1958 Pontiac Chieftain. Formidlingen foregikk via 8-spor. «Eight-track cartridges» med Waylon Jennings`versjon av “Love Of The Common People” og Lynn Anderson sin “Rose Garden”. Det er de to jeg husker best, og som gjorde at jeg bet på kroken. Skikkelig! Jeg hadde allerede sett John Wayne spille helten i gamle westerns på TV, cowboyfilmer var det helt store. Og da jeg hadde fått lov til å være våken til langt over sengetid for å se ferdig fredagsfilmen så måtte jeg bare få være oppe bittelitt til, så jeg rakk å få spent på meg beltet med kruttlapp-pistolen, og trukket hatten med snor under haka godt nedover ørene slik at jeg kunne stå foran speilet og drømme meg litt bort, bort til «over there». Jeg var ikke like heftig som John Wayne eller Clint Eastwood, men det var nesten…..herregud så tøft! Og da jeg for første gang lyttet til ei countrylåt kjente jeg på den samme følelsen.

Smugkjøp av «The Essential Buck Owens»

Tida gikk, og jeg oppdaget stadig nye countryartister. Da vi tok bussen etter ungdomsskolen for å reise til byen, Rilla Platebar i Hamar,  for å kjøpe det siste og beste i CD-hylla så skulle de andre ha Ugly Kid Joe eller Metallica. Jeg latet som det var fett, men kjøpte i smug «The Essential Buck Owens». Det gikk fint det, helt vi startet band og jeg fortalte at jeg egentlig ville spille country, og foreslo at vi skulle prøve oss på «Act Naturally». Da var det gjort, mobbingen var et faktum. Bandet ble nedlagt. Det var ikke innafor å like country. Jeg brydde meg ikke, jeg var hekta. Det gav meg noe, det satte i gang følelser. De følelsene kommer fortsatt, nesten 40 år senere, gjennom et liv preget av et nikk i hatten til den amerikanske drømmen, utlevd på bygda i gamle Norge.

Innspilling av album i Nashville

Det føles derfor som et privilegium å i dag ha 3 egne countryalbum under beltet, hvorav to er innspilt i Nashville, countrymusikkens mekka, home of The Grand Ole Opry! Nashville er noe helt spesielt, for de som liker country. Og for alle andre, vil jeg påstå. Det må oppleves. Jeg har vært heldig og fått oppleve det i stort monn, og truffet utrolige mennesker på veien. Southern hospitality funker på meg. Det mest fascinerende er all kunnskapen og alle talentene som er samlet på et sted, innenfor musikk. Enten det er country, rock, pop, blues, eller en blanding av alt, så er Nashville stappfull. Og alle de håpefulle artistene som i mange tiår har valfartet til Nashville for å bli oppdaget, og bli satt på stjernehimmelen.

Det er viktig å jage drømmene sine. Jeg har også fått oppfylt noen drømmer i Nashville, selv om stjernstatusen lar seg vente på. Ekstra stort var det å få spille inn låtene mine i det gamle studioet til Johnny Cash, i hytta hans som han konverterte til lydstudio. Enda større stas var det å få bli kompis med trommisen hans gjennom 40 år, W.S Holland. Waylon Jennings skrev i sin selvbiografi om en bananpudding han hadde fått med seg på turnèbussen, da de skulle ut på landeveien med Jackson TN som utgangspunkt. Den bananpuddingen hadde Joyce Holland laget, kona til W.S. Da Waylon kort tid etter avreise fikk hjertetrøbbel endte ferden på sykehus i Nashville, hvor det ble konstatert at han måtte gjennomgå hjertekirurgi. Alvorlige greier. Han nektet å la seg operere før han hadde spist bananpuddingen, det var den beste som fantes. Da bollen var tom kunne de operere. Den samme puddingen har jeg fått servert ved to anledninger, med tilhørende historier om heltene mine, Johnny Cash, Waylon Jennings, Carl Perkins…det var stort for en drømmer fra Løten. Herregud for noen historier! Nashville er full av slike historier, og countrymusikken er gjennom tidene formet derfra. På godt og vondt mener noen.

Outlaw-country, med Waylon og Willy i spissen

Glatte produksjoner sier noen, overprodusert. The Nashville sound er et uttrykk som blir brukt. Særlig på 50- og 60-tallet ble produksjonene styrt med jernhånd fra musikkindustrien, og de samme produsentene ble satt til å produsere låter fra de samme låtskriverne igjen og igjen. Det var slik det ble en industri. Artistene var prisgitt industrien, og måtte i stor grad gjøre som de fikk beskjed om dersom de ville bli stjerner. Og stjerner ble de. Det låter jo fantastisk det meste av det, spør du meg. Billy Sherill, Chet Atkins og en håndfull andre produsenter fikk styre det som skjedde i studioene på Music Row.

Så kom de lovløse……da Tompall Glaser åpnet døra i studioet sitt «Hillbilly Central» for de som etter hvert hadde blitt såpass rufsete i kantene at tålmodigheten hos de store plateselskapene var oppbrukt, oppstod det som er omtalt som outlaw-country, med Waylon Jennings og Willy Nelson i spissen. Willy hadde flyttet til Austin i Texas og gitt opp Nashville, og Waylon var lei av ikke kunne få utfolde musikken med sin egen kreativitet. Som han skrev i biografien sin;

For us, ‘outlaw’ meant standing up for your rights, your own way of doing things. It felt like a different music, and outlaw was as good a description as any.”

Dette uttrykket ble festet på tape i 1974 og albumet fikk navnet «This Time». Flere kastet seg på bølgen, og «the outlaw movement» var etablert. Denne opplevelsen av å «miste» seg og sin egen kreativitet i prosessen har jeg selv opplevd, de to første albumene som er innspilt i Nashville med produsent ble på en måte ikke slik jeg hadde tenkt i forkant. Ikke nødvendigvis i negativ forstand, bare annerledes. Men jeg hadde heller ikke erfaringen som ville vært nødvendig for å sy sammen disse albumene i Nashville, så det var en utrolig reise, med en bratt læringskurve. Og nettopp derfor har jeg kunnet produsere det tredje albumet selv, og samtidig beholde min kreativitet og identitet i det. Det føles fantastisk, og jeg har Nashville å takke for kunnskapen og inspirasjonen.

Hvor kommer alle cowboyene fra?

I dag ser mange tilbake til 60- og 70-tallet og tenker at dette var det som var ekte country. Det som kommer fra Nashville i dag har ingenting med country å gjøre, er meninger som deles. Men, om man sammenlikner de første innspillingene til A.P Carter fra slutten av 1920 tallet med Waylon Jennings sine utgivelser fra 70-tallet, så er det et hav av forskjell. Så kanskje dagens countrymusikk er en naturlig evolusjon av en bred sjanger elsket av mange? I dag er jo country både hipt og stuerent. Det var det ikke blant mine klassekamerater på ungdomsskolen, i 1992!

Lillebjørn Nilsen lurte en gang på åttitallet, da de norske countryartistene dro til Nashville. «Hvor kommer alle cowboyene fra?» Kanskje svaret er enkelt, de kommer fra en følelse…. Tom T. Hall sa det best i låta «Country Is»:

«Country is all in your mind, country is all in your heart»

For meg er det iallefall slik, og slik har det vært så lenge jeg kan huske.

Folks, keep it country!

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din. Vi antar at dette er ok for deg, men du kan velge det bort hvis du ønsker det. OK Les Mer

Privacy & Cookies Policy